Els films essencials | Saber
Documentals històrics sobre la Guerra Civil (VI)
DOCUMENTALS HISTÒRICS SOBRE LA GUERRA CIVIL ESPANYOLA
(VI) Canciones para después de una guerra
Fitxa tècnica:
Guió i direcció: Basilio Martín Patino
Productor: Julio Pérez Tabernero
Any: 1971
Nacionalitat: Espanya
Durada: 102’
El film esdevé una radiografia lúdica i alhora emotiva de la postguerra, una crònica autèntica i genuïna dels anys posteriors a la Guerra Civil Espanyola que no precisa de convenció argumental, ja que mostra la realitat mitjançant imatges i sons subtilment associats. Ens mostra una època autàrquica d’una Espanya sotmesa a la voluntat d’un dictador, que resta estancada per raons ideològiques i socioeconòmiques sota la presència omnipresent de l’Església Catòlica.
El film esdevé una radiografia lúdica i alhora emotiva de la postguerra que mostra la realitat mitjançant imatges i sons
Es poden veure les cantarelles als patis veïnals, l’exaltació patriòtica, la devoció religiosa, la formació escolar, la vida als tuguris, les cartilles de racionament, els tebeos infantils, els anuncis radiofònics, els No-Do, les iconografies i els pamflets del règim, els símbols, les banderes, les imatges del Generalíssim…
Les notícies evocaven la uniformitat cultural i ideològica pròpies d’un règim dictatorial: obituaris de Mussolini i Hitler, “Madrid construye el mayor rascacielos de Europa”, la División Azul, exaltació dels herois i apologia de la mort, panegírics de mites com Agustina d’Aragó o Cristòfol Colon, el Concordat amb el Vaticà, l’ajut americà, entre d’altres. Tanmateix, presentaven algunes informacions objectives com l’entrada d’Espanya a l’ONU (1955), els supervivents de Mauthausen, les bombes atòmiques sobre Hiroshima i Nagasaki o els judicis de Nuremberg barrejades amb missatges clarament manipuladors i tergiversats com: “Rusia tuvo la culpa de la Guerra Española”, el retorn dels fills espanyols “que los rojos nos robaron”, etc.
Basilio Martín Patino presenta una catàleg de records a través del film que va ser prohibit durant anys. No va ser estrenat fins després de la mort de Franco. Mostra el després de la guerra espanyola mitjançant la combinació d’imatges documentals i petits fragments de pel·lícules, per aconseguir associacions mentals que condueixin a desmitificar la guerra i el règim feixista i uniformista de l’Espanya acaparada pel nacional catolicisme.
Per tal d’assolir la uniformitat cultural i l’homogeneïtat, el règim es va valer, entre d’altres mètodes i procediments, de les cançons populars amb continguts alineats i dels himnes que propugnaven el sacrifici, l’abnegació, la lleialtat, la família, la raça…
De la mateixa manera, el poble va fer ús del cant amb una altra finalitat: la de defugir de la memòria del passat i sobreviure la realitat del present.
Així doncs, la música i les cançons van estar tant al servei del règim franquista com al servei de la població desolada i sotmesa.
“Canciones para sobrevivir, con calor, con ilusión, para sobresalir de la oscuridad, … canciones para la esperanza”. “Las sabiamos, las viviamos, las cantábamos”. “Canciones para ser cantadas directamente”. “Canciones para ayudarnos a soñar en el esfuerzo de vivir”.
La música i les cançons van estar tant al servei del règim franquista com al servei de la població desolada i sotmesa
Les cançons van ser molt útils per sobreposar-se, per ser escoltades i cantades en moments de solitud i tristesa, per ajudar i empènyer la pròpia vida, per coadjuvar a l’esperança.
Enumero tot seguit les cançons del film:
Cara al sol, Ya hemos pasao, Canción del legionario, Chaparrita, Carrasclás, Yo te daré, Tiro liro, Jota de José Antonio, Échale guindas al pavo, La bien pagá, Salud, dinero y amor, La hija de D.Juan Alba, La morena de mi copla, Mírame, Yo te diré, Que se mueran los feos, Tatuaje, La gallina papanatas, Mi vaca lechera, En er mundo, La chunga, Mi casita de papel, Total,¿para qué?, Raska Yu, Santa Marta, Viajera, Maria Dolores, Amar y vivir, Los Fichaos, Angelitos Negros, El sitío de Zaragoza, Montañas nevadas, Manolete, Mirando al mar, Lerele, Francisco Alegre, A lo loco, Americanos, Limosna de amor, Se va el caimán.