Secció Bertolt Brecht | Entrevista
Albert Riera: “Els mitjans arriben després de tenir clar el què i el perquè”
Helena Jorba Rehues>>Albert Riera és director de comunicació de La Fageda, una cooperativa catalana que es va crear el 1982 a Olot. Riera ens parla del model de negoci de La Fageda, tot un referent, que treballa amb la finalitat d’inserir laboralment persones que pateixen discapacitat intel·lectual o trastorns mentals severs.
En quin model de negoci s’inspira La Fageda?
La Fageda neix en un moment de renovació psiquiàtrica a l’Estat espanyol i a Europa en general, amb personalitats com Franco Basàglia o Gilles Deleuze. Quan Cristóbal Colón funda La Fageda té molt present l’experiència que va viure a Aspanide, un centre de Santa Coloma de Gramenet que donava feina a persones amb discapacitat intel·lectual. Aquest centre formava part de la Coordinadora de Tallers de Catalunya. Colón va inspirar-se en aquest centre a l’hora de crear una iniciativa empresarial per a persones amb trastorn mental, que més endavant es va obrir a les persones amb discapacitat intel·lectual de la comarca de la Garrotxa.
Ha estat difícil posar en marxa el projecte i mantenir-se? Amb quins obstacles s’han trobat?
En un bon començament, La Fageda era un indret on els malalts mentals i discapacitats de la comarca anaven a passar l’estona. Quan vam voler treure els iogurts al mercat ens prenien per bojos! Ara bé, tirar endavant un negoci, el que sigui, és una fita molt difícil, que requereix molta passió i dedicació, i una mica de sort. En el nostre cas, tenim persones amb capacitats diferents i comptem, això sí, amb un àngel de la guarda…
Nosaltres no demanem a la gent que compri iogurts de la Fageda perquè comprant-ne realitzarà una bona obra. Nosaltres sempre incidim en la qualitat dels nostres productes
Què ha de fer una empresa social perquè sigui sostenible econòmicament?
S’ha de treballar molt i no oblidar l’objectiu últim pel qual existim, que és oferir una oportunitat laboral a un col·lectiu tradicionalment marginat. Dit d’una altra manera, nosaltres no demanem a la gent que compri iogurts de la Fageda per compassió, perquè comprant-ne realitzarà una bona obra. Això no. Nosaltres sempre incidim en la qualitat dels nostres productes. És per això que diem que fem “el millor iogurt del món”.
Quin creu que és el secret de l’èxit?
Ser coherent amb allò que ets i després treballar molt. I una mica de sort o un àngel…
Per què no fan publicitat?…I com es donen a conèixer?
No fem publicitat, bàsicament, perquè si en féssim, no la podríem pagar. Fer publicitat per al gran consum requereix un pressupost! D’altra banda, no fer publicitat ens permet diferenciar-nos dels nostres competidors, que són els principals anunciants de la televisió. Per donar-nos a conèixer fem servir principalment les relacions públiques, organitzem visites guiades a les nostres instal·lacions i finalment, som usuaris de les xarxes socials.
Ha afectat la crisi el negoci? De quina manera?
Gràcies a Déu els iogurts s’han seguit venent i fins i tot, més que abans de la crisi! Malauradament però, tenim una brigada de jardineria que s’ha vist obligada a reduir la feina,ja que els nostres clients són, bàsicament, els ajuntaments de la comarca. També ens hem trobat que els nostres serveis assistencials i de llar residència han vist reduïts els seus mòdols. Això ens ha afectat, però seguim contractant persones amb certificat, tot i que l’Estat ha paralitzat les ajudes.
Percebem que estan naixent força iniciatives socials perquè molts emprenedors socials s’adrecen a nosaltres buscant inspiració
Pensa que altres negocis com els de la Fageda són possibles a Catalunya?
Estan naixent força iniciatives socials a Catalunya i arreu de l’Estat. Ho percebem perquè molts emprenedors socials s’adrecen a nosaltres buscant inspiració. Davant d’aquesta situació, hem organitzat una jornada trimestral dedicada exclusivament a explicar el nostre model on assisteixen unes 120 persones, totes emprenedores.
Es plantegen créixer? Creuen que és possible o posa en risc el seu projecte inicial?
És veritat que el mercat ens empeny a créixer, però mirem de fer-ho de manera controlada. Per exemple, no ens proposem sortir de Catalunya. Cristóbal Colón sempre diu que la quantitat està renyida amb la qualitat. També diu que si algun dia els membres de l’organització no ens coneixem pels nostres noms, La Fageda no serà com ara.
Quin consell donaria a algú que vulgui posar en marxa una empresa social?
Colón, el fundador de la Fageda, diu que si se sap bé el “què”, és fàcil trobar el “com”. És a dir, l’emprenedor ha de tenir molt clar què vol fer i per a què. Els mitjans arribaran després. A la gent ens costa pensar, però cal pensar i pensar bé. A banda d’això, per a nosaltres ha resultat fonamental trobar aliats perquè els recursos sempre són escassos. I mantenir, al llarg del temps i de les dificultats, la mirada posada en l’objectiu social.
Fotos: Cedides.