Viure | Secció Bertolt Brecht
Felicitas Ordás: “Avui en dia la teva imatge és la teva carta de presentació”
Albert Calls>>El passat 20 d’octubre a Madrid, dins del marc de Salón Look Internacional, es va proclamar la perruquera mataronina Felicitas Ordás “Peluquero Español del Año 2014”. És la primera dona en aconseguir aquest important guardó. Ordás és la directora artística del saló Felicitas Hair (Ronda O’Donnell 18-20, Mataró) , que té com a principal objectiu el benestar del client acompanyat d’un servei exclusiu i personalitzat. Parlem amb ella del premi i del món de la perruqueria.
Els Premis Figaro són el màxim guardó que es pot aconseguir al nostre país en el sector de la perruqueria, un gran reconeixement a la meva trajectòria professional
Què suposa per a vostè haver rebut el ‘Premio Peluquero Español del Año’?
El fet d’haver obtingut el reconeixement de “Peluquero Español del Año” als Premis Figaro suposa el màxim guardó que es pot aconseguir al nostre país en el sector de la perruqueria. Era un somni que tenia i que, a la segona vegada, l’he aconseguit, ja que l’any passat em vaig quedar a les portes de la final. És un gran reconeixement a tota la meva trajectòria professional i em sento molt feliç.
I que vostè sigui la primera dona en obtenir-lo, vol dir que en el món de l’alta perruqueria encara cal reconèixer el paper de les dones?
L’any passat vaig ser l’única dona que va arribar a la final i aquest any també. És més, sóc la primera en haver-lo guanyat. He de dir que en el nostre sector no trobo cap discriminació. El fet de què hi hagi més homes perruquers famosos és perquè també hi ha més homes que dones que es dediquin al món artístic, en aquest àmbit.
El món de la perruqueria ha evolucionat molt en els darrers anys. Actualment, quan es disposen a treballar en el cabell d’un client o clienta, sempre cal tenir en compte el seu estil integral?
Això seria el correcte i professional. A Felicitas Hair fem sempre un estudi personalitzat del tall de cabell i color al client. A partir d’aquí, anem estudiant el que vol el client i el que el cabell, amb la seva textura i longitud, ens permet. I el mateix amb el color que li donem al cabell, que dependrà del color de la pell, ulls…
Les persones, en general, valoren ara mateix molt més la seva imatge? Hi inverteixen temps i recursos?
Avui en dia la teva imatge és la teva carta de presentació. Depenent del teu treball i personalitat busques un estil o un altre. Cada estil necessita un temps diferent, així que és molt important preguntar-li al teu client quan temps dedicarà al seu nou look i amb aquesta informació buscarem el seu estil adequat.
En els darrers anys, el públic masculí s’ha incorporat amb força en el món de l’alta perruqueria, o encara calen uns anys perquè s’iguali amb el femení?
Al nostre saló el 35% dels nostres clients són homes. T’asseguro que són molt presumits i exigents amb la seva imatge. És més, et podria dir que les visites dels homes són més freqüents: cada quinze dies, tres setmanes, un mes o mes i mig com a molt. A més a més, l’home com a client és molt fidel i un bon consumidor de producte.
L’home com a client és molt fidel i un bon consumidor de producte.
L’augment impositiu de l’IVA, la crisi… tot això no ha jugat a favor amb el sector. S’ha sabut adaptar a la crisi, però, el sector de la perruqueria?
L’IVA ha fet i segueix fent molt de mal. El sector de la perruqueria s’ha vist molt afectat per la crisi. S’han tancat molts salons de perruqueria a tota Espanya i milers de companys s’han quedat sense feina. El pitjor de tot és que amb el tema de l’IVA ningú ens fa cas.
Què s’hauria de fer, però, des de les institucions per millorar la situació del sector?
El primer: baixar l’IVA.
Vostè ha demostrat que des de Mataró es pot projectar el treball molt més enllà. Quina ha estat la seva relació amb la capital del Maresme al llarg dels anys?
Diuen que ningú és profeta en la seva terra i en el meu cas no és així. En tots els meus comunicats de premsa, Mataró sempre ha anat al costat del meu nom i cognoms. He fet que la perruqueria catalana es reconegui a nivell nacional i internacional i, molt orgullosa, puc dir que l’Ajuntament de Mataró, per segona vegada, m’ha ajudat i m’ha fet un reconeixement institucional a la meva ciutat. Ho haig d’agrair a l’alcalde, el Sr. Joan Mora i al regidor de promoció Econòmica, el Sr. Miquel Rey. Mataró és una ciutat que no m’ha vist néixer, però que si m’ha vist créixer.
Què recomanaria a les persones joves que volen iniciar-se en l’ofici?
Que el primer que han de sentir és passió per la perruqueria i una gran il·lusió per l’ofici que han escollit. I que una de les coses que per mi han estat importants en la meva carrera és la constància, l’esforç, el bon humor, tenir moltes ganes sempre de voler seguir creixent i que s’han d’invertir moltes hores per poder arribar a ser un referent.
Publicat a TRIBUNA Maresme
Fotos: Cedides.