Fer | Tribuna
Quan ser lent és millor que ser ràpid
Anna Lladó>>Ser el més ràpid té premi. Viure, viatjar, menjar i, per descomptat, produir i difondre informació amb rapidesa està ben valorat. Els mitjans de comunicació són omnipresents i podem ser testimonis de la cobertura en directe que qualsevol esdeveniment. La rapidesa amb què fem tot acaba sent normal. I contra això ja hi ha veus que demanen alentir una mica l’elaboració i el consum d’informació.
Quan l’OMS va fer públic que la carn processada és cancerígena va faltarcontextualitzar la notícia. Més enllà d’un titular alarmant és d’agrair que s’expliqui per què és cancerígena, a partir de quina quantitat és perjudicial o quin tipus de carn processada és el més perillós.
Jean Philip de Tender, director de Media de la European Broadcasting Union, demana als mitjans de comunicació que tinguin en compte no només els fets, sinó també el context en el qual es produeixen els fets. “Tenim prou contingut, aportem el context”, assenyala de Tender. Un context que ens permeti entendre una mica millor el nostre entorn i el món.
Per exemple, quan l’OMS va fer públic que la carn processada és cancerígena va faltar, en la majoria de casos, contextualitzar la notícia. Més enllà d’un titular alarmant és d’agrair que s’expliqui per què és cancerígena, a partir de quina quantitat és perjudicial o quin tipus de carn processada és el més perillós. No és el mateix un frankfurt que un pernil ibèric i tots dos han estat processats.
I aquesta reflexió ens porta a parlar de la importància del valor sobre el volum, com assenyala Jeff Jarvis. El periodista nord-americà aposta per deixar de basar el model de negoci de la majoria de mitjans en la quantitat per passar-se a la qualitat. Recorda, a més, que aquest no hauria de ser únicament un negoci de continguts sinó de serveis. És a dir, un negoci que aporti informació útil que faciliti la vida de les persones o que els ajudi a aconseguir els seus objectius, diu Jarvis.
Article publicat a www.tribunamaresme.com